Tendinitis/triggerfinger

Een trigger vinger (hokkende vinger) is een van de meest voorkomende handproblemen waarbij buigen van de vinger met een hokkende beweging en soms met pijn gepaard gaat. De Latijnse naam voor dit probleem is: tendovaginitis stenosans (TVS). Letterlijk vertaald betekent dit: ontsteking van de pees en de peesschede waardoor er een vernauwing ontstaat. De (buig)pezen zijn dikke koordvormige bindweefsel structuren die de spieren in de onderarm verbinden met de toppen van de vingers en op die manier de bewegingen van onze hand mogelijk maken. Vanaf de basis van de vinger tot aan de vingertop loopt de buigpees door de peesschede - een dun vlies gevuld met vocht dat op enkele plaatsen wordt versterkt door bindweefselringen. Een trigger vinger wordt meestal veroorzaakt door een verdikking in de eerste ring van de peesschede.

De oorzaak is niet precies bekend. Aanleg, maar ook belastend werk speelt een rol, vooral als het gepaard gaat met herhaalde bewegingen zoals knippen, draaien enz. Trigger vinger komt vaker voor bij mensen met een reumatische aandoening of suikerziekte. Wanneer iemand een trigger vinger heeft gehad, is de kans groot dat het in (een van) de andere vingers ook ontstaat.

Een eerste klacht is vaak pijn aan de basis van de aangedane vinger, dat later gevolgd wordt door het echte "triggering" van de vinger. Soms kan de vinger wel gebogen, maar niet meer gestrekt worden zonder hulp van de andere hand. In een ver gevorderd stadium gaat de vinger "op slot" en kan niet meer buigen of strekken. De pijn breidt zich dan uit naar het eerste vingergewricht.

Conservatieve (niet operatieve) behandeling: Bij een niet te ver gevorderd stadium van een trigger vinger kan een ontstekingsremmer direct in de peesschede worden ingespoten. Dit kan na een periode van ongeveer 6 weken eenmalig worden herhaald. Bij ongeveer 50% van de patiƫnten verdwijnen de klachten met deze behandeling. Wanneer de klachten blijvend van aard zijn, zal het noodzakelijk zijn om een kleine operatie uit te voeren.

Operatieve behandeling: De ingreep vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Hierna wordt een venster gemaakt in de huid, waarlangs de eerste, verdikte ring van de peesschede wordt opengesneden. De huid wordt daarna weer gesloten.

Moet u de hand 2 dagen hoog houden. Na 2 dagen mag u het verband zelf verwijderen. Vanaf dat moment mag uw hand nat worden. U mag echter de hand niet weken of in bad. Na het verwijderen van het verband begint u ook met de oefeningen: 3 keer per dag gedurende 5 minuten vingers strekken en buigen. Na 14 dagen komt u op controle bij de wondverpleegkundige.