De Quervain

De Quervain is een pijnlijk ontstekingsproces aan de duimzijde van de pols. Het is genoemd naar de Zwitserse chirurg De Quervain die het voor het eerst heeft beschreven in 1895. De korte strekpezen van de duim lopen over de pols door een tunnel. Bij mensen met een De Quervain raakt de tunnel verdikt waardoor de pees er moeilijk doorheen gaat. Hierdoor raakt de pees geïrriteerd en gezwollen en gaat ontstekingskenmerken vertonen. Er wordt ook ontstekingsvocht in de tunnel aangemaakt waardoor er soms een pijnlijke bobbel ter plaatse kan ontstaan.

De exacte oorzaak van De Quervain is niet bekend. Sommige mensen hebben er aanleg voor. Mensen die veel met hun handen werken, en met name mensen die steeds dezelfde bewegingen met hun duim maken, hebben meer kans om De Quervain te ontwikkelen.

Conservatieve behandeling (zonder operatie):

In een vroeg stadium kan het voldoende zijn ontstekingsremmende medicijnen te gebruiken in combinatie met een rust spalk. Voor de spalk, adviezen over oefeningen en gebruik wordt u doorverwezen naar onze handtherapeut.

Operatieve behandeling:

Als De Quervain in een vergevorderd stadium is, of conservatieve behandeling helpt onvoldoende, is er een kleine operatieve ingreep noodzakelijk. De ingreep wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving waarbij de te nauwe tunnel wordt opengemaakt. Voor de details over de ingreep zie de folder ‘Richtlijnen voor en na een handoperatie’

Het duurt ongeveer zes weken voordat u helemaal hersteld bent en uw hand weer volledig kunt belasten. Indien nodig krijgt u een afspraak bij de handtherapeut voor verdere behandeling.