Carpaal Tunnel Syndroom

Het Carpaal Tunnel Syndroom is een aandoening aan de hand waarbij de middelste handzenuw (nervus medianus) in de pols beklemd is geraakt. Door de beklemming van de zenuw ontstaan er tintelingen en pijn in de vingers, en op langere termijn een doof gevoel in de vingertoppen en krachtsvermindering.

De oorzaak is een volume- en/of druktoename in de nauwe tunnel van de pols waar de zenuw doorheen loopt. Dit kan ontstaan door:

• Uw bouw; zogenoemde aanleg voor de ‘tunnelsyndromen’.
  • Het maken van eenzelfde beweging gedurende langere tijd.
  • Ontsteking van de pezen of gewrichten ter hoogte van de pols (bijvoorbeeld bij reuma).
  • Verstuiking of botbreuk ter hoogte van de pols.
  • Zwangerschapshormonen.

Er is veel discussie of bepaalde activiteiten een Carpaal Tunnel Syndroom kunnen veroorzaken. Het is lastig om onderscheid te maken tussen een werkgerelateerde en niet-werkgerelateerde Carpaal Tunnel Syndroom.

Indien de diagnose Carpaal Tunnel Syndroom is vastgesteld, kunt u conservatief (zonder operatie) of operatief worden behandeld.

Conservatieve Behandeling

In milde gevallen kan het aanpassen van bepaalde activiteiten die gericht zijn op het verminderen van de belasting van uw hand, en het dragen van een polsspalk de klachten verminderen en uw nachtrust verbeteren. Dit wordt soms aangevuld door een injectie met een ontstekingsremmer in de pols. Doorgaans zal de neuroloog dit gedeelte van de behandeling uitvoeren. Blijven de klachten ernstig of gaan ze niet over, dan kan een kleine operatie noodzakelijk zijn.

Operatieve behandeling

De operatie wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Op onze afdeling wordt het sneetje in het midden van de handpalm gelegd, en wordt het dak van de tunnel met behulp van een kijkertje geopend – de zogenaamde ‘endoscopische’ methode.

Door het verplaatsen van het litteken naar het gedeelte van de handpalm waar u niet op steunt, verloopt het herstel sneller en hebben mensen minder pijnklachten. In bijzondere gevallen kan met de ‘endoscopische’ ingreep de tunnel niet voldoende geopend worden. In dat geval kan de handchirurg ervoor kiezen het litteken te verlengen en de normale open methode te gebruiken. De operatie wordt in principe zonder bloedleegteband uitgevoerd. In geval van slecht zicht door bloed kan toch besloten worden deze bloeddrukband kortdurend aan te leggen. De procedure duurt ongeveer 20 minuten, waarna u meestal meteen naar huis mag.

U zult merken dat de pijn en tintelingen snel afnemen. Het terugkeren van het gevoel en kracht duurt meestal enkele maanden! Gedurende de eerste 3 tot 4 maanden na de operatie zal het littekentje gevoelig zijn en omgeven zijn door zwelling (dit ebt vanzelf weer weg). Houdt u er rekening mee dat een litteken pas na 1 jaar gevormd is, en dat het bij een aantal patiënten zo lang kan duren voordat ze helemaal klachtenvrij zijn. Soms blijven klachten na de operatie (gedeeltelijk) bestaan. Wanneer de pols na de operatie weer zwaar belast wordt kan het Carpaal Tunnel Syndroom volledig terugkeren.