Facelift

Een facelift operatie kan zowel onder plaatselijke verdoving als onder narcose. Opname zal geschieden op de dagbehandeling. De chirurg zal op de operatie afdeling uw gezicht aftekenen. De chirurg kan door middel van deze tekening goed zien hoeveel huid er weggenomen dient te worden.

De hals/facelift duurt ongeveer 2 uur. Nadat de chirurg u plaatselijk verdoofd heeft, of bij algehele narcose als u slaapt kan de operatie beginnen. Er zal een snede gemaakt worden voor het oor langs. De huid van uw gezicht wordt gedeeltelijk losgemaakt waarna het geheel weer strakker vastgehecht wordt. Soms wordt er een draintje achter gelaten.

• Wij adviseren u te stoppen met roken, omdat dit enorm bevorderend kan zijn voor het genezingsproces.
  • Wij raden u aan 24 uur voor tot 24 uur na de ingreep geen alcohol te drinken
  • Autorijden wordt absoluut door ons afgeraden. Laat u zich op de dag van de behandeling door iemand wegbrengen en ophalen.
  • Voor de ingreep dient u nuchter te zijn, de anesthesist zal u hier meer over vertellen.
  • Nicotine vergroot de kans op problemen bij wondgenezing. U wordt geacht voor de operatie te stoppen.

Na de ingreep heeft u een verband om uw hoofd, deze draagt u één week, dit gaat in overleg met de arts. U kunt de onderhuidse hechtingen, enige tijd voelen zitten. Deze zullen vanzelf oplossen. De hechtingen die niet oplosbaar zijn, zullen na ongeveer zeven à tien dagen verwijderd worden. Uw gezicht zal vooral aan de zijkanten, gedurende enige tijd blauw en gezwollen zijn. Belangrijk is dat u halfzittend slaapt; gebruik extra kussens of zet, als het mogelijk is, uw bed met het hoofdeinde omhoog. De zwelling zakt al in één à twee weken weg. De blauwe plekken zakken vanuit het gezicht naar de hals en zullen, afhankelijk van de intensiteit, één tot vier weken zichtbaar zijn. U zult hier echter al vrij snel geen pijn meer van ondervinden. Wat betreft de littekens: deze zijn enkel bij nauwkeurige inspectie zichtbaar en vallen in de praktijk nauwelijks op. Ze lopen langs de haargrens op uw voorhoofd en van daaruit naar beneden langs uw oor. Dan maken ze een bochtje om de oorlel heen, om via de achterkant van het oor weer onder het haar te verdwijnen. Afhankelijk van de uitgebreidheid van de operatie die u heeft ondergaan, kan er ook een extra littekentje onder uw kin voorkomen, welke ook nauwelijks zal opvallen.

De ervaring leert dat over het algemeen het ongemak groter is dan de pijn.

Omdat na de operatie de resultaten niet direct zichtbaar zijn (sommige patiënten herkennen zichzelf niet omdat het gezicht gezwollen is), kunt u een moeilijke periode doormaken. Na een aantal weken is het resultaat al zichtbaar en zal het ongemak van de voorgaande periode, u zeker de moeite waard zijn geweest.

Deze ingreep wordt meestal niet vergoed door de ziektekosten verzekeraar. Uw plastisch chirurg kan u hierover verder informeren.