Gynaecomastie

Gynaecomastie is overtollige borstvorming bij mannen en kan berusten op een overschot van klierweefsel, vet of een combinatie hiervan. Vaak ligt de oorzaak bij hormonale schommelingen (puberteit) of medicijngebruik.

Lichamelijke problemen

• Pijnlijke en gevoelige borsten.
  • Pijn bij sporten.
  • Cosmetisch probleem.
  • Het vinden van passende kleding.

De ingreep duurt ongeveer één uur en zal plaatsvinden onder algehele narcose. Door middel van een kleine snede onder de tepel zal de plastisch chirurg het overtollige klierweefsel verwijderen. Indien er overtollig vetweefsel is kan de plastisch chirurg besluiten dit vetweefsel te verwijderen, eventueel door middel van liposuctie. De wond wordt gesloten met fijne hechtingen. Na de ingreep krijgt u hechtpleisters op de wonden.

• Het is van belang dat u tijdig stopt met het innemen van uw medicijnen indien van toepassing. U heeft dit met de plastisch chirurg besproken.
  • Wij adviseren u, zodra de operatie gepland is, te stoppen met roken, aangezien dit enorm bevorderend kan zijn voor het genezingsproces.
  • Autorijden mag u niet. Laat u zich op de dag van behandeling dus door iemand wegbrengen en ophalen.

Na de behandeling kan uw borst wat gezwollen zijn en eventueel een bloeduitstorting vertonen. Het is belangrijk de hechtpleisters te laten zitten tot de eerste wondcontrole, een week na de behandeling. Gedurende drie weken moet u een borstband dragen die u mee krijgt.

Gynaecomastie wordt vaak vergoed door de zorgverzekeraar. Indien u hiervoor in aanmerking komt zal de plastisch chirurg tijdens het eerst consult de machtiging voor u aanvragen bij de ziektekostenverzekeraar.
De tarieven voor de niet verzekerde ingreep is:

Gynaecomastie (operatief)

Gynaecomastie beiderzijds