Capsulectomie/prothesewissel

De capsulectomie/prothesewissel vindt plaats onder volledige narcose en duurt ruim één uur. Nadat u onder narcose bent gebracht zal de plastisch chirurg de kapsels verwijderen en eventueel nieuwe protheses inbrengen. Soms worden er drains achter gelaten. Dit zijn slangetjes waardoor het wondvocht kan aflopen. Tijdens de operatie krijgt u lokaal medicatie toegediend waardoor u tot enkele uren na de operatie nauwelijks pijn voelt.

• Bij pijn kunt u paracetamol slikken, alle andere pijn bestrijdende middelen geven een bloedverdunning.
  • Wij adviseren u te stoppen met roken, omdat dit enorm bevorderend kan zijn voor het genezingsproces.
  • Voor de ingreep dient u nuchter te zijn, de anesthesist zal u hier meer over vertellen.

De meeste patiënten kunnen de dag na de operatie naar huis.

• De eerste 24 uur heeft u mogelijk wat pijn. Uw borsten kunnen strak en gespannen aanvoelen. Dit verdwijnt geleidelijk.
  • Uw borsten zijn stevig ingepakt in een steun gevend plakverband.
  • Na het verwijderen van het verband kunt u een van de meegenomen sport bh’s dragen.
  • U krijgt een afspraak mee voor een poliklinische controle. De hechtingen worden 12 á 14 dagen na de operatie verwijderd.
  • Het duurt circa drie maanden voor uw borsten hun definitieve vorm hebben.

Indien er sprake is van een scheur in de prothese met lekkage, zullen wij een aanvraag voor het verwijderen van de protheses versturen naar uw zorgverzekering. U krijgt meestal binnen 2-3 weken bericht hiervan. De verzekeringsarts kan u soms oproepen voor het spreekuur. Het verwijderen van de protheses wordt altijd vergoed door de ziektekosten verzekeraar bij lekkage. Het plaatsen van nieuwe protheses wordt niet vergoed. Uw plastisch chirurg kan u hierover verder informeren.